Terapia - Integracja Sensoryczna (SI)
Co to jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna:
- to podświadomy proces zachodzący w mózgu bez udziału naszej świadomości,
- porządkuje informacje przetwarzane przez zmysły,
- pozwala prawidłowo reagować na sytuacje, których doświadczamy,
- tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych.
Nieprawidłowa integracja sensoryczna przejawia się tzw. dysfunkcjami, czyli zaburzeniami. Pojawiają się one, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje nie są związane z uszkodzeniem narządów zmysłów, np. z niedosłuchem czy krótkowzrocznością. Oczywiście, jeśli istnieją obawy dotyczące sprawności poszczególnych analizatorów, niezbędna jest konsultacja lekarska. Dysfunkcje integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego.
Dla kogo przeznaczone są zajęcia?
Metoda integracji sensorycznej przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym o prawidłowym rozwoju, u których rozpoznawane są dysfunkcje integracji sensorycznej, przejawiające się w trudnościach w uczeniu się lub innych problemach w ich codziennym funkcjonowaniu. Adresatami metody mogą być także dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową. Nasilenie dysfunkcji może być różne, od lekkiego do znacznego. Dysfunkcje integracji sensorycznej wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno-emocjonalny Dziecka.
Co może wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej?
- Problemy z utrzymaniem równowagi;
- Nadruchliwość, nadpobudliwość;
- Obniżony lub wzmożony próg bólu;
- Wrażliwość na dotyk, dźwięki, światło, zapachy i smaki;
- Niechęć do czesania włosów, obcinania paznokci, włosów, kąpieli, mycia i smarowania kremami;
- Problemy z nauką czytania, pisania, wycinania;
- Słaba aktywność na placu zabaw;
- Strach przed huśtaniem, kręceniem się;
- Nieśmiałość, apatyczność wycofanie z kontaktów z rówieśnikami;
- Niechęć do jazdy na rowerze;
- Opóźniony rozwój mowy;
- Osłabione napięcie mięśniowe;
- Problemy motoryczne z zakresu dużej i małej motoryki;
- Nieumyślne wpadanie na osoby i potykanie się o przedmioty;
- Zachowania agresywne wobec siebie i innych;
Na czym polega terapia Integracji Sensorycznej?
Terapia integracji sensorycznej ma postać „naukowej zabawy”, podczas której dostarczane są kontrolowane dawki bodźców sensorycznych i wykorzystywane są różnorodne sprzęty: beczki, platformy, równoważnie, huśtawki. Dziecko, huśtając się, tocząc się w beczce czy stojąc na równoważni, bawi się, ucząc jednocześnie. Podczas ćwiczeń Dziecko nie uczy się konkretnych umiejętności lecz poprawiając integrację sensoryczną, wzmacnia procesy nerwowe, leżące u podstaw tych umiejętności.
Balansowanie na granicy możliwości Dziecka poprawia organizację ośrodkowego układu nerwowego i wpływa na zmianę zachowania w sferze motorycznej, emocjonalnej oraz poprawia funkcje językowe i poznawcze, a przede wszystkim zwiększa efektywność uczenia się.
Jak wygląda diagnoza Integracji Sensorycznej?
Diagnoza w zakresie Integracji Sensorycznej zajmuje zwykle około 2-3 spotkań (w zależności od aktywności i możliwości Dziecka). Na diagnozę składają się:
- wywiad z rodzicami,
- kwestionariusze wypełniane przez rodziców/opiekunów dotyczące funkcjonowania Dziecka w życiu codziennym,
- próby kliniczne (obserwacja Dziecka w trakcie spontanicznej aktywności oraz w sytuacjach zadaniowych),
- testy: Polskie Testy Integracji Sensorycznej, Południowo – Kalifornijskie testy SI lub Testy KATIS i inne mające na celu określenie profilu dojrzałości zmysłów i ich integracji.
- podsumowanie diagnozy tj. omówienie wyników poszczególnych testów i badań oraz zaleceń; rodzice otrzymują wyniki diagnozy, plan terapii i zalecenia do pracy w domu w formie pisemnej.