Terapia ręki

Terapia ręki to usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, dzięki którym dziecko osiąga optymalny poziom w zakresie samoobsługi, umiejętności manualnych i grafomotorycznych. Są to ćwiczenia i zabawy rozwijające sprawność ruchową w obrębie całej kończyny górnej dziecka, umiejętności chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi a w końcowym etapie obejmują ćwiczenia grafomotoryczne i naukę pisania.

Dla kogo terapia ręki?

  • dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
  • dzieci mających problem w samoobsłudze (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp),
  • dzieci mających wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej( zbyt mocno albo zbyt słabo trzymają w dłoni narzędzie pisarskie)
  • osób nie lubiących dotykać nowych i różnorodnych faktur,
  • dzieci z nieprawidłowym chwytem pisarskim ( powyżej 5 roku życia)
  • dzieci z trudnościami szkolnymi( zaburzona grafomotoryka, tempo pisania)
  • dzieci z obniżoną koordynacją wzrokowo-ruchową

Efekty terapii motoryki ręki:

Odpowiednio dobrane ćwiczenia oraz systematyczne ich prowadzenie wraz z masażami kończyn górnych powodują poprawę:

  • napięcia mięśniowego kończyn
  • w odbiorze wrażeń dotykowych
  • sprawności ruchowej całej kończyny górnej
  • czynności manipulacyjnych dłoni
  • w wykonywaniu kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców
  • umiejętności właściwego chwytu
  • koordynacji i współdziałania rąk
  • w koncentracji uwagi
  • umiejętności grafomotorycznych